Thursday, March 17, 2011

Homemade Meatball aka Spagetthi Meatball

Alhamdulillah menjadi jugak Meatball aku walaupun tak berapa ball hehehehehe... Rupanya sonang jah... Meh kita share sama-sama. Aku pun banyak belajar dari youtube sebab senang kan leh tgk terus cara diorg masak.N tgk skill diorg..maka terhasilah meatball aku dan yang paling beshh bila en.hubby kata sodappp... hilang rasa penat semua!!

Bahan-bahan
1.2 Tiub Kecil Mince Beef/ Ground Beef
2.Parmesan Cheese
3.2 Biji Telur
4.Fresh Parsley Leaf(Cincang)
5.Bawang Holland(Dadu)
6.Bawang Putih(Dadu)
7.Lada Hitam/Putih
8.Garam sesedap rasa
9.Roti Gardenia lembabkan guna air/Bread Crumbs

Cara-caranya
Pukul telur hingga kembang then ketepikan. Bawang putih n Bawang Holland tu korang goreng hingga layu then ketepikan jugak. Kemuadian ambil bowl besar campur semua bahan termasuk dengan telur n bawang, uli semua hingga sebati.. Dah siap bentukkan jadi ball nak besar mana ikut suka korang lah... Lepas tu goreng guna api medium jerr jangan kuat sangat or slow sgt...bila dah tukar warna tu maknanya dah masak laaaa
Untuk buat kuah aku guna Kimball jer yg dah siap sebab malas nak wat kuah. Meatball yang dah siap digoreng tadi tu korang campur jer dalam kuah masak sampai sebati... Dah siap...


yummyy

8 comments:

Anonymous said...

tgk resepi je la.nak buat..aishhh!malasnya den ni.kalo org tu nak buatkan...den terimo jo.haha

Shima911 said...

rumah mu jauh sangat kalau mu jiran kawe dah lamo kawe hantar..

eija_sweetmama said...

ni mmg betul2 rajin siap wat sndiri meatball..
selalu beli yg readymade jerk..

Shima911 said...

bukan apa mcm puas hati sket makan kita wat sdri itu time mood r ada arrr :P

deqlis said...

wah sedapnyer...

masak utk family nie klu dgn air tgn sendiri mmg lagi baik.. suami dan anak2 mesti ingatkn masakan isteri /mak meke jika ke mana2 sekalipun...lagi satu inilah rahsia amik hati mak mertua:-)))


betui kan??

Shima911 said...

ye betul air tangan tu penting ooo... nak rasa datang la umah :)

kerosangputih said...

Weh boh la gambaq step2 dia

Shima911 said...

hp aku rosak ni guna hp lama n malas nak amik gambar coz tak cantik sgt nanti ekkk hang mai umah aku ajaq live punya...

JoM Kawan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kliks saya taw!!